
Art. 19 Rozporządzenia (WE) 1223/2009 określa wymagane elementy oznakowania produktu kosmetycznego i choć nazwa handlowa nie jest wymieniona literalnie, stanowi obligatoryjny element oznakowania celem identyfikacji produktu zarówno przez użytkowników, jak również organy nadzoru (np.: inspekcja sanitarna, inspekcja handlowa).
Jako że nazwa handlowa, poza oczywistą funkcją marketingową stanowi swoisty identyfikator produktu powinna być spójna we wszystkich dokumentach (np.: sprawozdaniach z przeprowadzonych badań, raporcie bezpieczeństwa produktu kosmetycznego). Ponadto nazwa handlowa wymagana jest m.in.: celem zapewnienia zgodności z Art. 13 Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 – czyli zgłoszeniem produktu kosmetycznego do bazy CPNP oraz przez treść Rozporządzenia GPSR.
Nazwa handlowa jest wymaganym elementem oznakowania etykiety produktu kosmetycznego
IDENTYFIKACJA PRODUKTU
Nazwa handlowa stanowi identyfikator produktu kosmetycznego i powinna umożliwiać jednoznaczną identyfikację produktu, również w przypadku weryfikacji przez organy nadzoru (np. GIS, UOKiK). Jest również wymagana na projekcie etykiety, ponieważ stanowi element identyfikacji produktu, zgodnie z wymogami Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz Ustawy z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz.U. 2018 poz. 2227).
PODSTAWA PRAWNA
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku dotyczącego produktów kosmetycznych
Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz.U. 2018 poz. 2227)
Rozporządzenie (UE) 2017/745 o MDR oraz orzecznictwo i praktyka CPNP
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPRS)
Praktyka nadzorcza – GIS, UOKiK, Inspekcja Handlowa.
PODSUMOWANIE
Nazwa handlowa:
- stanowi identyfikator produktu kosmetycznego i powinna umożliwiać jednoznaczną identyfikację produktu;
- musi być spójna z dokumentacją (m.in. z raportem bezpieczeństwa, raportami z badań, wpisem w CPNP);
- powinna umożliwiać odróżnienie produktu od innych – np. wariantów zapachowych czy linii produktów;
- nie może być myląca co do działania lub właściwości (zgodnie z art. 20 Rozporządzenia (WE) 1223/2009).
SAFETY ASSESSOR
Paweł Bareja
PRZYDATNE LINKI: