Art. 19 Rozporządzenia (WE) 1223/2009 określa wymagane elementy oznakowania produktu kosmetycznego i choć nazwa handlowa nie jest wymieniona literalnie, stanowi obligatoryjny element oznakowania celem identyfikacji produktu zarówno przez użytkowników, jak również organy nadzoru (np.: inspekcja sanitarna, inspekcja handlowa).

 

Jako że nazwa handlowa, poza oczywistą funkcją marketingową stanowi swoisty identyfikator produktu powinna być spójna we wszystkich dokumentach (np.: sprawozdaniach z przeprowadzonych badań, raporcie bezpieczeństwa produktu kosmetycznego). Ponadto nazwa handlowa wymagana jest m.in.: celem zapewnienia zgodności z Art. 13 Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 – czyli zgłoszeniem produktu kosmetycznego do bazy CPNP oraz przez treść Rozporządzenia GPSR.

 


Nazwa handlowa jest wymaganym elementem oznakowania etykiety produktu kosmetycznego

 

IDENTYFIKACJA PRODUKTU

Nazwa handlowa stanowi identyfikator produktu kosmetycznego i powinna umożliwiać jednoznaczną identyfikację produktu, również w przypadku weryfikacji przez organy nadzoru (np. GIS, UOKiK). Jest również wymagana na projekcie etykiety, ponieważ stanowi element identyfikacji produktu, zgodnie z wymogami Rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz Ustawy z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz.U. 2018 poz. 2227).

 

PODSTAWA PRAWNA

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku dotyczącego produktów kosmetycznych
Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz.U. 2018 poz. 2227)
Rozporządzenie (UE) 2017/745 o MDR oraz orzecznictwo i praktyka CPNP
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPRS)
Praktyka nadzorcza – GIS, UOKiK, Inspekcja Handlowa.

 

PODSUMOWANIE

Nazwa handlowa:

 

  • stanowi identyfikator produktu kosmetycznego i powinna umożliwiać jednoznaczną identyfikację produktu;
  • musi być spójna z dokumentacją (m.in. z raportem bezpieczeństwa, raportami z badań, wpisem w CPNP);
  • powinna umożliwiać odróżnienie produktu od innych – np. wariantów zapachowych czy linii produktów;
  • nie może być myląca co do działania lub właściwości (zgodnie z art. 20 Rozporządzenia (WE) 1223/2009).

 

SAFETY ASSESSOR
Paweł Bareja


PRZYDATNE LINKI:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 roku dotyczącego produktów kosmetycznych

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG.